Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu heeft voor een nieuwe inentingscampagne tegen baarmoederhalskanker een reclamebureau in de arm genomen. Dat moet er met meer emotie voor zorgen dat meer meiden komen opdagen voor de prik.
Bij de nieuwe aanpak gaat het RIVM zich ook meer op internetfora begeven. Het doet dat niet alleen zelf, maar zet daar ook moeders en huisartsen voor in. Daarnaast wordt geprobeerd docenten biologie en maatschappijleer actiever bij de voorlichtingscampagne te betrekken, evenals huisartsen en gynaecologen.
Het Amsterdamse reclamebureau ComBat dat is ingeschakeld, richt zich op kinderen, jongeren en jong volwassenen. Het gaat bij de campagne meer met emotie werken, want alleen met de feiten win je het niet, aldus de RIVM-woordvoerster. Een voorproefje is te zien op www.prikenbescherm.nl. Daar vertelt Marjan Berk over haar schoondochter die in anderhalf jaar aan een agressieve vorm van baarmoederhalskanker overleed. Ook andere moeders, meisjes, artsen en minister Ab Klink (Volksgezondheid) doen hun zegje.
In april begint een nieuwe vaccinatiecampagne. Alle 12-jarige meisjes komen dan in aanmerking voor de inenting. Ook meisjes van 13 tot 16 die spijt hebben dat ze de prik dit jaar niet hebben gehaald, kunnen weer terecht.
Bron: Telegraaf
Geen opmerkingen:
Een reactie posten