vrijdag 27 november 2009

UFO hacker McKinnon uitgeleverd aan VS

De Britse regering ziet geen reden om de uitlevering van de Schotse hacker Gary M. (43) aan de VS tegen te houden.

Hij wordt beschuldigd van het plegen van de grootste militaire computerkraken uit de geschiedenis. De Brit, die lijdt aan het Asperger-syndroom, zou hebben ingebroken in 97 computers van Amerikaanse overheidsinstellingen.


Het gaat om computers van het Amerikaanse leger, Nasa en het Pentagon. Volgens de VS heeft Gary M. met zijn kraak honderdduizenden dollars aan schade veroorzaakt. Hij zou wachtwoorden hebben gestolen en gegevens hebben verwijderd.

Politietoezicht

De Britse hacker heeft zijn daad toegegeven, maar zegt dat hij geen kwade bedoelingen had. Hij wilde bewijzen dat de Amerikaanse overheid weet dat ufo's bestaan. De Schot ontkent schade te hebben veroorzaakt. In 2002 werd hij betrapt toen hij een zwart-witfoto downloadde van een Nasa-computer. Hij geloofde dat hierop aliens te zien waren.

"Wat ik gedaan heb was illegaal en verkeerd. En ik accepteer dat ik hiervoor gestraft moet worden. Maar mijn zaak wordt veel te serieus behandeld. Ik ben geen lid van een terreurgroep als al-Qaeda. Ze zijn gewoon bang voor alles wat ik gezien heb. Ik leef in een surrealistische idiote film", zei de hacker eerder.

In 2005 werd de hacker door de rechter onder politietoezicht gesteld. Hij mag sindsdien geen computer meer gebruiken.

Toch uitlevering

De Hoge Raad in Londen had in juli al besloten dat de hacker mag worden uitgeleverd. De Britse regering kon daar op humanitaire gronden nog een stokje voor steken, maar vindt Asperger daarvoor geen reden.

Mensen met het Syndroom van Asperger hebben een gebrek aan sociale vaardigheden en gaan vaak volledig op in bepaalde onderwerpen. De advocaten van M. gaan tegen de beslissing in beroep. De hacker kan in de VS maximaal 60 jaar cel krijgen.



Bron: NOS

Geen opmerkingen:

Een reactie posten