vrijdag 30 oktober 2009

Regels medicijnreclame duidelijker



Het onderscheid tussen onafhankelijke informatie over gezondheid en reclame voor geneesmiddelen kan duidelijker worden. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) zijn al bezig te kijken of de regels scherper moeten. Dat zei minister Ab Klink (Volksgezondheid) maandag in reactie op een oproep van de Consumentenbond om zogeheten symptoomreclame te verbieden.
Directeur van de Consumentenbond Bart Combée overhandigde de minister bijna 20.000 handtekeningen tegen spotjes waarin de fabrikanten van geneesmiddelen informatie geven over allerlei kwalen. De bedoeling is de consument naar de huisarts te krijgen, die dan medicijnen gaat voorschrijven.
De farmaceuten proberen op deze manier hun producten aan de man te brengen, omdat reclame voor geneesmiddelen verboden is.

De industrie zegt alleen maar informatie te geven maar de Consumentenbond noemt het een ''uiterst twijfelachtige manier'' om het reclameverbod te omzeilen. Aanleiding voor de actie was een uitzending van het TROS-programma Radar, dat volgens de redactie liet zien hoe fabrikanten van geneesmiddelen mensen met een onschuldige kwaal als schimmelnagels naar de huisarts proberen te krijgen.

Klink erkende dat de symptoomreclame patiënten nodeloos ongerust maakt en huisartsen overbodig werk oplevert. ''Die heeft wel wat meer en wat beters te doen.'' Combée bepleitte ook een actievere rol van de inspectie in het opsporen van de spotjes van de industrie, maar volgens Klink is de IGZ daar al mee bezig.
Op de roep van de Consumentenbond om een onafhankelijke informatiebron over geneesmiddelen reageerde de minister uiterst terughoudend. Europese regels staan dit in de weg en internet valt nu eenmaal niet te beteugelen.

© ANP

Geen opmerkingen:

Een reactie posten